Veelgestelde vragen

Altijd het juiste antwoord

Kan ik ook zelf een bon aanmaken en deze in mijn winkel verkopen?
Ja dat kan heel eenvoudig in uw eigen dashboard. Log-in op uw computer, iPad of mobile telefoon: maak een bon aan met de gewenste waarde. Print de bon zelf uit, of print met een labelprinter de QR-code uit welke u op uw eigen cadeaubon bevestigd. De uitgegeven bon staat direct geregistreerd in uw cadeaubonnen-administratie.
Wat is de opzegtermijn van mijn abonnement?
Voor de volgende betaal periode kunt u eenvoudig in uw eigen dashboard u shop op uit zetten. U kunt kiezen voor een maandelijkse factuur, per half jaar of per jaar.
Hoe weet ik of de bon niet vaker dan een keer wordt uitgeprint?
Dat weet u niet, maar doordat de bon beveiligd is met een uniek nummer is deze slechts eenmaal te verzilveren. Scan de QR code: dan vindt u eenvoudig het bonnummer en kunt u deze met uw eigen pincode ontwaarden.
Hoe werkt het systeem?

De klant koopt op uw site een cadeaubon, na betaling via Mollie wordt de cadeaubon in een mail naar de klant gestuurd, of u verstuurt hem per post. De Mollie betaling van de bon wordt 2x per week door Mollie aan u overgemaakt minus de kosten die Mollie daarvoor in rekening brengt,

De bonnen hebben allemaal een uniek nummer dat pas wordt aangemaakt bij verkoop, veiliger kan het niet. U krijgt een mail van elke verkochte bon, Zo weet u ook of dat u de bon moet versturen, en naar welk adres. In uw eigen dashboard kunt u overzichtelijk zien wat er verkocht, verzilverd of verlopen is.

Hoe weet ik of het een veilige site is?
Deze site heeft een beveiligingscertificaat, dit ziet u aan het groene slotje en aan https://.
Waarom moet ik een eigen Mollie account aanmaken?
Het is per 1 januari 2019 wettelijk niet meer toegestaan om geldstromen door te sluizen zonder vergunning van de Nederlandse Bank.
Hoe maak ik een Mollie account aan?
Ga naar Mollie.com, druk op aanmelden. Na het aanmelden ontvangt u een mail van Mollie met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Om uw account te activeren logt u in op uw zojuist aangemaakte Mollie account. Druk op start en volg eenvoudig de stappen op.
Er is een bon niet afgeleverd bij mijn klant: hoe kan dat?
Er kunnen verschillenden oorzaken zijn: 1. De bon is in de spam terecht gekomen. 2. de klant heeft zijn email adres niet juist ingevoerd. Dit kunt u zien in het dashboard, u kunt daar het email adres aanpassen en nogmaals de bon versturen. 3. Er is iets mis bij u of onze mail service, maar het wordt altijd door onze klantenservice opgelost, stuur een WhatsApp naar 0623220074
Hoe weten mijn klanten dat wij digitale cadeaubonnen verkopen?
Door uw online cadeaubon voortdurend te promoten. Denk hierbij aan de ruimte onder op uw kassabon, of met een raamposter bij de deur, via social media, etc. .Wanneer uw klanten eenmaal bij u een cadeaubon online hebben gekocht, zullen ze hier vaker gebruik van maken. En… gemak vertelt zich snel door.
Hoe zit het met de btw op cadeaubonnen?
Per 1 januari 2019 zijn de regelingen voor cadeaubonnen (telefoonkaart, gift card, VVV bon) vervangen door een nieuw systeem met enkelvoudig (single purpose) en meervoudig (multi purpose) te gebruiken vouchers. Een cadeaubon heet voor de Belastingdienst dus voortaan een voucher. Er is sprake van enkelvoudig gebruik, als het bij de uitgifte van de voucher al duidelijk is waar en waarvoor hij ingewisseld gaat worden. Denk hierbij aan een bioscoopbon of een boekenbon. Deze kunnen alleen voor één specifiek goed of dienst bij een aangewezen partij worden ingeleverd. Van een voucher voor meervoudig gebruik is sprake, als het bij uitgifte van de voucher nog niet duidelijk is voor welk soort goed en/of waar de voucher zal worden ingewisseld. Goede voorbeelden hiervan zijn de diner-bon of een giftcard van een warenhuis. Het is vooraf niet bekend wat er met de diner-bon gekocht gaat worden. Dit kunnen etenswaren (9%) zijn of alcoholische dranken (21%).
Wanneer btw heffen?
Bij meervoudig te gebruiken vouchers vindt de heffing van btw – net als voor heen het geval was – pas plaats bij de verzilvering van de bonnen. De ontvangsten van niet ingeleverde bonnen blijven buiten de btw-heffing. Tot zover niets nieuws. Voor de enkelvoudige vouchers zijn de veranderingen groter. Voortaan is al btw verschuldigd bij de verkoop van de bonnen. De omzet van de bonnen van deze categorie kan dus niet meer buiten de btw-heffing blijven.
Wat voor soort bonnen kan ik via mijn website verkopen?
Het Lift-on programma biedt de mogelijkheid om digitale cadeaubonnen, vouchers en tickets te verkopen, welke de bezoeker van uw website na betaling via email toegestuurd krijgt en thuis kan printen. Misschien verkoopt u op dit moment al bonnen in uw eigen zaak. Deze bonnen noemen wij fysieke bonnen. Lift-on biedt de mogelijkheid om deze fysieke bonnen ook via uw website te verkopen, waarbij u de koper ervoor kunt laten kiezen deze fysieke bon in uw zaak op te komen halen of deze per post thuisgestuurd te krijgen.
Hoe wordt een fysieke cadeaubon in de administratie vastgelegd?
Wanneer u een fysieke cadeaubon via uw website verkocht heeft, krijgt u hiervan een email. Als de koper ervoor gekozen heeft om de bon opgestuurd te krijgen, vindt u in deze mail het adres waar de bon heen gestuurd moet worden. Ook ontvangt u met deze mail een QR-code welke u m.b.v. een labelprinter op een sticker print. Deze QR-code is de link tussen uw fysieke cadeaubon en de administratie. Deze sticker wordt op de cadeaubon bevestigd en zorgt ervoor dat u uw eigen fysieke cadeaubon bij verzilvering kunt ontwaarden.
De bonnen zijn 5 jaar geldig, kan dat ook korter of langer?
Standaard staat een shop op 5 jaar geldigheid van de cadeaubon afgesteld, Dit kunt u in uw dashboard aanpassen aan de gewenste geldigheidsduur. Wij willen u er echter op wijzen dat wettelijk gezien een bon altijd geldig is, er is immers voor betaald.

Ook een Lift-on shop?

Maak nu een shop aan!